Yeni e Mart sayısında “tarihin sonunun sonu”nu sorguluyor

Yelda Eroğlu’nun televizyon dizi ve programlarından girip Batı ve Türkiye edebiyatından gayet ikna edici örneklerle ortaya koyuverdiği bir gerçekle başlıyor Yeni e’nin Mart sayısı: Güvenliği özgürlüğe tercih etme tercihinin işareti geçen ay yaşanan ‘soy ağacı sorgulama’ çılgınlığından kaynaklanmıştır! ‘Soy sop kundağı’ başlıklı bu ilk yazıdan sonra bu kez Sarya Tunç’un çok çarpıcı bir heykelin hikâyesine de yer verdiği, ‘Boşluk: Kadının savaştaki yeri’ yazısı ve Şeref Bilsel’in Murat Belge’nin çok tartışılan kitabı ‘Şairaneden Şiirsele’ hakkındaki özellikle finalindeki Ülkü Tamer şiirine söz getirişi ile dikkat çeken ‘Şairaneden Şiirsele, modern bir tezkire’ başlıklı eleştirisi dergide yer buluyor.

Yeni e’nin dosya konusu ise ‘Tarihin sonu’nun sonu! “Geçmiş, bugün ve gelecek arasında maddi bağlantılar kurmak ve en önemlisi bir bütün olarak tarihi sınıf mücadeleleri açısından anlamak ve anlatmak, soy-sop tarihçiliğinden tümüyle farklı bir iştir. Buradan egemen sınıflar için propaganda malzemesi çıkmaz…” Aydın Çubukçu’nun bu tespitinin de yer aldığı, ‘Panta Rei’ başlıklı yazısı ile açılan dosyaya Nuray Sancar, ‘Her şeyin son bulduğu yerde başlayan’ başlıklı yazısıyla katılıyor. Napolyon’un Hegel’e oyunu ile başlayan yazı dosyaya da adını veren ‘Tarihin sonu’ tezinin sahibi Fukuyama’ya kadar uzanıyor: “Fukuyama’nın ‘insan evriminin son noktası’ dediği kapitalist demokrasi Aristo ve Platon’un kafa yorduğu, parçaların ‘Bir’e nasıl tabi kılınacağı meselesini tartışma düzeyine, itaatin arkaik referanslarına; sürünün çığlığından gönenme hırsına geri dönmüştür.” Dosyada Tanıl Bora ile Hakkı Özdal’ın yaptığı ‘Yeni’ ile kast edilen daha çok ‘eski’dir başlıklı röportaj ve Göksel Aymaz’ın ‘Güzel başlangıca mutlu bir son’ başlıklı yazıları yer alıyor.

Ümit Buget’in ‘AKM’yi yıkmanın Mana’sı ne?’; Erman Ata Uncu’nun İngiltere Kraliçesi II. Elizabeth’in hayatına odaklanan ‘The Crown’ dizisine ilişkin ‘Kraliyet’in röntgeni’; Mahir Ergun’un ‘bize uzak ama yakın’ Afrika’da Zimbabve’yi ve devrimci şair Nyamubaya’yı anlattığı ‘Afrika uzak değil’; Adem Erkoçak’ın Aziz Nesin’in ‘Zübük’ romanı ile romandan uyarlanan filme dair eleştirisi ‘Zübük: Romanı, filmi, gerçeği’; Nazlı Toprak’ın siyah şarkıcı Nina Simone’ye dair ‘Birazdan söylenecek: Nina Simone’ yazısı, Ekinsu Devrim Danış’ın Rus yönetmen Andrey Zvyagintsev’in son filmi ‘Sevgisiz’le ilgili incelemesi, Şenay Aydemir’in ‘faşizmin birden bire ortaya çıkmadığını’ anlatan ‘Babylon Berlin’ dizisine dair aynı başlıklı yazısı, Nurgül Özlü’nün Halil İbrahim Bahar şiirini incelediği ‘İncelikler ve öncelikler’ yazısı dergideki diğer yazılar.

Yeni e’nin yeni sayısında ayrıca Evfrosini Manta-Lazarou, Hicran Aslan, Oya Uysal, Arife Kalender, Freedom Nyamubaya, Yaprak Damla Yıldırım, Süreyya Aylin Antmen, Fatoş Avcısoyu Ruso,
Maria Siakalli, Lale Alatlı, Hülya Deniz Ünal’in şiirleri ve Adnan Özyalçıner, Zeynep Sönmez, Önder Şit, Melike Belkıs Aydın, Truman Capote öykülerine yer verilmiş.

Bu sayının çizerleri ise Berna Yangın, Esin Erdem, Janset Akyıldız, Esra Enis ve Atilla Atala.